Democratisch professionalisme

Organisaties in de publieke sector zijn er voor mensen, zij creëren publieke waarde door het leveren van zorg, openbaar vervoer, water, huisvesting, vergunningen, bibliotheken, scholen, parken, natuur enzovoorts. Dit doen zij met publiek geld, belastinggeld dus. Eigenlijk zijn deze organisaties er niet alleen voor mensen maar zijn ze ook van mensen. De gemeentelijke organisaties is van haar inwoners, de woningbouwcorporatie is van haar huurders, het ziekenhuis is van haar patiënten. En omdat we allemaal inwoner zijn van een gemeente en in verschillende fasen van ons leven gebruik maken van verschillende publieke voorzieningen, zijn ze dus van ons allemaal. Wij zijn de ‘morele eigenaar’ van de publieke sector zoals de Raad voor Openbaar Bestuur dit noemt (2017).

Dit betekent dat bestuurders en professionals hun werk niet alleen ten dienste van ons maar ook in samenspraak met ons ontwikkelen en uitvoeren. Een goede publieke sector is dus een democratische publieke sector waarbij het morele eigenaarschap van mensen tot uiting komt in de wijze waarop zij betrokken worden en zeggenschap krijgen over ‘hun’ sector. Hier is niet iedereen het mee eens, Sinds een aantal decennia worden publieke diensten uit de democratische en publieke sfeer gehaald. Publieke diensten worden producten genoemd en burgers zijn opeens klanten van hun ziekenhuis, opleiding en overheid. Dat dit systeem jammerlijk faalt moge duidelijk zijn. Niet alleen neemt deze benadering eigenaarschap en verantwoordelijkheid weg bij burgers maar ook bij uitvoerende professionals. Want dit marktdenken gaat gepaard met productmonitoring, kwaliteitsstandaarden, dashboards, standaardisering van werkprocessen en administratie,… heel veel administratie.

Word ook een democratische professional

 Werk je in de publieke sector en wil jij jouw werk democratisering? Wordt ook een democratische professional en leer werken vanuit democratische waarden. Met de leergang democratisch professionalisme biedt BuroTP professionals van publieke organisaties een leertraject waarin we werken aan het versterken van democratisch gedrag in de alledaagse praktijk, met het doel om projecten, beleidsontwikkeling en uitvoering in samenspraak met belanghebbende tot stand te brengen. Steeds meer organisaties werken in co-creatie met betrokkenen. Met onze zeven spelregels voor co-creatie ben je goed voorbereid en wordt co-creatie een samenwerkingsrelatie waarbij ook ruimte is voor tegenslag en teleurstellingen zonder dat het vertrouwen breekt. Het democratisch kompas helpt maatschappelijke organisaties hun bedrijfsvoering en stakeholdersmanagement te enten op democratische waarden.

In overleg met de opdrachtgever wordt een traject op maat ontwikkeld. Dit kan variëren van een eenmalige sessie tot een programma in een (lopende) organisatieverandering.

Neem contact op